marinera mera...

Kycklingen ligger i marinad och åker in i ungnen i kväll.
Så har jag mat i några dagar framöver...
skulle kanske ha kokat lite mer mathavre också,
tanken är att jag ska koka och frysa in så att jag har färdiga portionspåsar.
Dock vet jag inte hur mycket jag ska ha på en portion...
någon annan som är kunnig på det?
...gram?
Det skiljer sig från person till person
men om jag har något riktmärke
så kan jag korrigera efter hur jag mår/känner.

Marinaden blev hemmagjord(såklart):

0,5 dl soya
1 dl sweet chilisås
1 dl olivolja
3 vitlöksklyftor, pressade
1-2 tsk sambal oelek
1 tsk salt
svartpeppar efter känsla

Blandade allt i dubbla plastpåsar och stoppade ner min ansade kyckling.
Lagom att marinera en timme men då jag ska jobba
så får de gotta sig riktigt ordentligt
och risken är att det kommer bli hiskeligens starkt
då jag tog en nyöppnad burk sambal och 2 tsk.
Men då är det så...bättre det än ingen smak alls!!!

Tycker helt klart att Ni ska prova denna nu när det närmar sig grillsäsong också men tänk då på att grilla kyckligen i folie så att den inte blir svart. Sockret i sweet chilin har en tendens att bli svart lite snabbt så därför är det bättre att linda in dem i folie och grilla. Likadant i ugnen...sätt dem långt ner på lägre värme alternativt täck in dem i folie för att skydda=)

Smaklig måltid!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0