I denna stilla natt- Mari Ljungstedt

I denna stilla natt


Det börjar närma sig advent och snön faller redan över det vindpinade Gotland. Fjortonåriga Fanny Jansson försvinner spårlöst en kväll på väg hem från stallet.

När kriminalkommissarie Knutas och hans kolleger vid Visbypolisen börjar utreda Fannys liv växer bilden fram av en ensam flicka med ett för stort ansvar för hemmet, en alkoholiserad mamma, en frånvarandepappa och en påtaglig avsaknad av vänner. Men någon har Fanny träffat i hemlighet.

Har hennes försvinnande något samband med det besinningslösa mordet på den avdankade fotografen Henry Dahlström i en källare ett par veckor tidigare? Anders Knutas söker intensivt efter beröringspunkter, pressad av bristen på ledtrådar men också av mediedrevet vars intresse växer för varje dag som går utan att Fanny hittas. En av journalisterna är TV-reportern Johan Berg, tillbaka på ön för att bevaka händelserna. Där återser han Emma Winarvesom han försökt glömma.

Gotlänningarna pyntar till jul, men i ljusens skuggor vandrar en mördare.

Så lyder beskrivningen till boken som jag precis läst ut.
I denna stilla natt- Mari Ljungstedt.

En bok som jag gillar men som inte direkt biter sig fast i mitt minne.
Den är spännande och lite gripande men inte tillräckligt.
Det saknas något och det är synd på en annars bra berättelse.
Men när jag läser en bok
och då framförallt kriminalromaner
så vill jag ha den där känslan när jag släcker på kvällen
att jag inte vill lägga i från mig boken.
Jag är så nyfiken på vad som händer på nästa sida...

Men så var inte fallet med denna boken.
Visst ville jag läsa den till sista sidan för att få slutet
men jag kunde liksom låta den ligga en vecka utan att känna saknad.
Och det är inte ett särskilt gott betyg för att komma från mig.

Men berättelsen hänger ihop bra och boken har fått mycket positiv kritik
så som vanligt är det en smaksak.
Läs den vettja.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0