14 år till salu- Caroline Engvall

Jag har i tidigare inlägg nämt en bok som berört mig mycket.
Och det är denna som jag nu rekommenderar Er att läsa.
Den är nästan ett måste för att få en inblick
att allt inte är gott här i världen
men att det kan vända och bli bra.
Man måste bara orka härda ut och låta tiden ha sin gång.

Mycket i boken var som en pil mitt i prick-
rätt in i hjärtats inre.
Jag berördes, tog åt mig
och levde mig in i det som tjejen i boken upplever.
Själv har jag inte sålt min kropp
men jag känner igen mig i allt annat.
Uttnyttjandet, överfallen, förföljelsen
men också att se ett ljus i tunneln
och att vara den ständiga överlevaren.
Den som klarar allt.

Boken handlar om 14-åriga Tessan.
Lever i en svensk stad med sin familj och tillbringar mycket tid i stallet som hon älskar.
Men en kväll förändras allt då hon på väg hem från stallet blir våldtagen av en jämnårig kille. Hon berättar aldrig för någon om vad som hänt. Hemligheten finns inom henne precis som skammen. Det var ju hennes fel.

När hennes vän föreslår att de ska sälja sex via nätet för att få snabba pengar så finns det ingen tvekan. Och när hon väl börjat så går det inte att sluta. En ond cirkel som bara ökar på skammen och de dåliga känslorna inombords. När hon inser att hon inte längre har kontroll över sitt liv så försöker hon ta tillbaka den utan resultat. Männen som hon säljer till blir bara mer och mer hotfulla och till slut flyttar hon för att komma bort och börja om. Men de hittar henne.
Hur hittar man ut ur detta helvete?

LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS-LÄS!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0