Frysmärkning...

Snöflingorna dalar ner från himlen.
Inte tätt och inte i mängder men ändock.
Vintern har anlänt och nu är det bara att invänta
det riktiga snöfallet som nog lär komma ganska snart.

Arbetet gick bra.
Ingen körning i dag då vi haft frysmärkningar av årskullen från lite olika stall.
Det går till så att man rakar bort lite päls på halsen
vid gränsen upp till mankammen.
Där tvättar man sedan rent med sprit
och sedan plockar man upp märkdonet
från det flytande kvävet
och pressar mot halsen en liten stund.
Går otroligt fort och det är så himla kallt
att de inte ska hinna känna av det innan det är över.
Kollade på lillen innan jag åkte hem o
ch det enda som var nu var lite svullnad.
Men det går ner och sedan blir det vita hår
som växer ut så småningom.
 Vid indentifikationpå travet sedan så kan man antingen se siffrorna direkt
eller så måste man raka så det träder fram tydligare.
Så nu är lille Golden Bite frysmärkt och vi kan checka av det från listan.
Snart ska det väl börjas med inkörning också.
Men först ska vi spänna för Lelle och Fridas åring
som köptes in på auktion för några veckor sedan.
Ska bli spännande. Kan nog bli en fin en det...

Nu ska jag mysa ner mig i soffan med hundarna som däckat.
Själv ska jag dock vara desto mer effektiv.
Har nämligen plugg på schemat.

Hoppas ni har en fin onsdag...
Kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0