Vad är jag värd?

Ja...om man läser rubriken så vad betyder den?
-Vad är jag värd?

I mitt huvud är jag värd något när jag arbetar.
Och enbart då.
Annars är jag en nobody.
Så nu är jag inte värd något.
I mina ögon.
Jag klankar bara ner på mig själv.
För tjock, för finnig, för blek, för feg, för ensam, för otrevlig...
listan kan göras oändlig.
Jag är inte värd något längre.
Så ser mitt egenvärde ut.
Men det är inte så det ska se ut.
Egenvärde=tycker om sig själv och stolt för den man är.

Pratet i måndags innehöll bl.a:

Jag gillar inte alkohol.
-Kan bero på att det ingick alkohol i övergreppen.

Jag gillar inte mörker.
-Kan bero på att det var mörkt vid en otäck händelse.

Jag vill inte vara ensam.
-Kan bero på att jag blev övergiven vid en händelse och
 lämnad ensam och övergiven av min då bästa vän.

Jag tror alltid att andra människor(vänner och okända) talar illa om mig
och inte tycker om mig.
-Kan bero på att det pratades mycket om att det var mitt fel och att jag blev sviken av vänner, skolkamrater, polis....
Mina tankar cirkulerar mycket runt det sistnämnda vilket jag aldrig reflekterat över tidigare men inser nu att när jag inte jobbar har jag inte min täckmantel. Jag är livrädd när jag är ute och går. Vad tänker den personen om mig som går på andra sidan gatan. Tycker den personen att jag är ful...osv....
Fruktansvärt att inse att jag inte tycker om mig själv.
Jag skäms för mig själv.
Det ska man väl inte behöva göra?
Jag och Göran ska jobba med min självkänsla men det kommer att ta tid.
Jag är en väldigt trasig människa och
 det är tungt att inse då jag alltid sett mig själv som stark!

Målet är att tycka om mig själv och våga stå för den jag är.
Sluta med min charad och plocka fram den riktiga Ulrika.
En Ulrika som vågar visa sann glädje, sorg, ilska...hur jag mår.
Allt är inte bra jämt. Inte för någon.
Men jag har trott det i min skeva bild.
Jag är inte mer än mänsklig och behöver inte vara omtyckt av alla.
Ska bara få min hjärna att inse det också.

Jag vet en vän som jag ska visa den riktiga tjejen för.
Jag är värd det bästa och att vara lycklig!
Tror jag i allafall.


Kommentarer
Postat av: madde

vilken jättefin bild!!

2008-11-19 @ 20:25:58
Postat av: emma

hej gumman! jag tycker du är jätte duktig som vågar berätta om allt.. jag tror på dig!!! du kommer klara allt galant och bli den glada ulrika igen.. för du är redan jätte vacker så de behöver du inte jobba på mer;)

många kraamar!!

2008-11-19 @ 22:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0