Mons Kallentoft- Höstoffer.

Okej.
Allt tar sin lilla tid för mig.
Jag har ju som jag nämt börjat med en ny bok
vilket betyder att jag läst ut en annan.
Och den har jag inte berättat om ännu.
Men nu jäklarns tar jag tag i saken och gör det.
Senaste boken jag läste ut var Mons Kallentofts "Höstoffer".
Jag har läst de två tidiager utgivna böckerna om kriminalinspektör Malin Fors
och har verkligen gillat dem.
Och som alltid när man gillat två tidigare böcker i samma familj
så har man ganska höga förväntningar när det är dags för uppföljarna.
Denna gången har han lyckats.
Jag gillar den massor.
Det som är med Mons böcker så speciellt är språket.
Välskrivet.
Han skriver sina böcker med olika röster, kursiverade avsnitt för offren.
Det medför att man måste vara skärpt när man läser dem
men det blir så mycket mer av boken.
I början av första boken "Midvinterblod"
så tyckte jag mest att det var jobbigt i ungefär halva boken
men efter att ha kommit in i tänket så var jag helt fast
och nu gillar jag det massor.
Nu tog det mig lite tid att läsa boken så jag tappade lite handling mellan varven
men det var snabbt framplockat ur hjärnbalken när jag väl började läsa.
Tycker helt klart att man ska läsa Mons böcker om man gillar välskrivna deckare med bra handling.
Denna boken behandlar lite mer personliga förhållanden
som tex. Malin Fors liv men det är inte på något negativt sätt,
snarare så dras man in och vill finnas där för henne.
Läs läs läs!!
Från baksidan av boken:

Regnet vräker ner över slottet Skogså och i vallgraven flyter Jerry Petersson. Advokaten och den nya slottsägaren, känd för sin hänsynslöshet. Hur har han hamnat i vallgraven och vem har lämnat honom där?

Kriminalinspektör Malin Fors misstankar riktas snart mot de tidigare ägarna av slottet, den högadliga familjen Fågelsjö, som med allt annat än glädje sålde sitt släktgods till uppkomlingen Jerry Petersson. Men skulle försäljningen verkligen vara en orsak till mord? Och vem var egentligen människan Jerry Petersson, bakom it-miljonerna, de dyra kostymerna och konsten? Nära Malin, men som på andra sidan en tunn hinna, rör han sig som en skugga genom det som varit hans liv och händelserna som skulle leda fram till hans brutala död.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0