Jens Lapidus- Snabba Cash.

Jag har läst ut boken Snabba Cash
av Jens Lapidus ganska nyligen.
Boken kommer att visas i en filmatisering på bio
inom en ganska snar framtid och det ska bli spännande
att få se hur de överför berättelsen om Stockholms undre värld till duken.
Jag kommer att vara en av besökarna när det är dags.
Var så säker.

Tillbaka till boken.
Den handlar om tre killar i Stockholmsdjungeln.
JW som är den inflyttade killen
som gör vad som helst för att verka
som att han är född med guldsked i munnen
och som att han skiter pengar.
Men sanningen är motsatsen.
Och för att tjäna extra pengar kör han svarttaxi
vilket kan ses som oskyldigt
men dras ganska snart in i lite tyngre grejer.
Såsom att inte bara inta kokain med sina vänner utan även sälja det.

Jorge som rymmer från fängelset han är inlåst på.
Och lyckas hålla sig undan från polisen.
Han vet mest om kokainets värld
men har inte suget efter att tjäna de pengarna längre.

Mrado är det store killen som sköter pengatvätt
och indrivning åt sin boss Radovan.
Det enda han lever för är sin dotter
och drömmen om att få ett liv tillsammans med henne.
Men vägen dit är inte så enkel.

Alla tre har de något gemensamt och det är drömmen om Snabba Cash.



Jag gillade boken.
Den handlar om en värld som jag inte är särskilt insatt i
men jag kände ändå att jag hängde med i boken
 och språket föll mig i smaken.
Den är tuff, rå men den visar även
att inom alla finns det en känsla av medmänsklighet djupt rotad.
Men kan man överleva med den synlig?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0