Givmild.

I dag har jag varit till Falu lasarett på blodcentralen.
För några veckor sedan så anmälde jag mig som Blodgivare via nätet.
Och i dag var jag på intervju och provtagning.

Fyllde först i ett formulär där det var frågor om mitt liv, sjukdomar osv.
Efter att det var ifyllt så fick jag träffa Maj
och vi gick igenom alla svaren tillsammans.
Fick mängder av information om blodgivning
och även lite broschyrer som jag ska läsa igenom hemma.
Så det blir min kvällsläsning.

När pappersarbetet var klart
så fick jag provsitta stolen som står inne på blodgivningsrummet.
Och då passade även Maj på att ta prover samt blodtryck.
Då jag hade ett friskt men lågt blodtryck
så ska jag som person ta det otroligt lugnt efter blodgivning
då vi kan bli lite extra illamående
och yrsliga efter en tappning.

Om nu mina järnvärden och övriga prover visar sig godkända
så kommer jag att få min kallelse om ungefär en månad.
(Skulle det vara så att alla värden är bra utom järn
så kan jag få komma tillbaka på en järnkontroll
då det nu är så att jag varit sjuk
och ätit fruktansvärt dåligt i en veckas tid.
Men det återstår att se.)
Så om lite mer än en månad
så hoppas jag på att få lämna blod för första gången i mitt liv.

Lite nervöst men samtidigt så känns det som ett bra beslut.
För det kan ju faktiskt vara någon jag känner
eller jag själv som behöver blod någon gång...
samt att då jag har förmågan att skapa nytt
så varför inte hjälpa andra människor
genom att dela med mig?
Trots att jag är nål/spruträdd
så har jag tagit mod till mig för jag vill övervinna min feghet
och jag vet att kvinnorna på centralen
kommer ta hand om mig på bästa sätt.
Jag känner mig stolt!

Jag tycker att alla människor kan ge blod någon gång under sin livstid...
gör det du med, besök www.geblod.nu och anmäl dig du med!!

Kommentarer
Postat av: Nina

En eloge till dig...jag önskar att jag oxå kunde lämna blod men eftersom jag har astma och tar medicin för det så får jag inte...men kanske, kanske jag slipper min medicin...ska göra ett så kallat andningsprov om någon vecka och då får jag reda på om mina lungor har återhämtat sig så pass mycket att jag inte behöver ta medicin...och då kanske jag kan få lämna blod...hoppas att du får hålla dig frisk och kry nu då framöver... kramar

2009-05-12 @ 22:42:11
URL: http://ninaludde.blogg.se/index.html

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0