Terror - Håkan Östlundh

Terror

En solig försommarmorgon skjuts två turistande ungdomar
till döds i Nisseviken på Gotland.
Båda har invandrarbakgrund.
När polisen kommer till platsen upptäcker de snart
att det funnits ytterligare en person i huset,
kvar i ett av rummen ligger ett egyptiskt pass.
Det ligger nära till hands att anta att det är ett rasistdåd,
men varför ger sig den försvunne mannen då inte till känna?
Polisen Fredrik Broman kastar sig gärna in i utredningen
 för att tänka på något annat än sitt äktenskap,
som är i allvarlig gungning.
Hans fru Ninni har kastat ut honom sedan hon fått veta att Fredrik
 inlett ett förhållande med en kvinnlig kollega.
Mitt i utredningen av morden i Nisseviken
inträffar plötsligt något som förändrar hela situationen.
En sprängladdning exploderar ombord på en Gotlandsfärja,
och ett antal personer dödas i det kaos som följer.
Alla allmänna kommunikationsmedel lamslås
och skräcken sprider sig i samhället.
Är det så att den internationella terrorismen
nått det fredliga sommarparadiset och det trygga Sverige?

Denna boken är det ett tag sedan jag läste men den är bra.
Vet inte riktigt vad jag ska skriva om den, gick lite upp och ner i läsningen.
Snabbt händelseförlopp i början och sedan blev det segt som tusan...
återigen mkt händelser och sedan lite segt...
så det var höga berg o djupa dalar men tycker ändå att den är läsvärd.
Ska bli roligt att läsa Håkan Östlundhs övriga böcker så småningom.
Bara det tycker jag är ett gott betyg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0