Valpkursstart.

I dag har vi varit på valpkurs.
Slut på juluppehållet.

Det var tungt för min del.
Men det blir lättare någon gång.
Mamma var med som support.
Och det var riktigt skönt.

Grynet skötte sig ok med tanke på att vi inte tränat så mycket under jul.
Det är helt och hållet mitt eget fel.
Men vi ska ändra på det nu.

Första övningen var att gå i koppel utan att nosa, dra, bromsa och
att hunden skulle fokusera på matte/husse.
Även att vända och gå i motsatt riktning och
då följde förhoppningsvis hunden med;-)
Möta andra hundar utan att hälsa.

Samt komma på inkallning trots alla andra hundarna.
Den sista övningen gick suveränt.
Men i övrigt var hon rätt ofokuserad med näsan i backen eller dragandes.

När vi kom in så tränade vi på att gå förbi ätbara saker på golvet som t.ex. en bulle.
Grynet högg den där sabla bullen snabbare än blixten och tänkte svälja den hel men jag fick ut den och sen började vi om från början. Och efter ett bra tag så fattade hon vinken. Men jag vet att det är något som vi kommer få öva enormt mycket på. Ska lägga köttbullar i vardagsrummet och hon ska inte få ta dem förräns jag säger att det eventuellt är ok.

Vi tränade även sitt och stanna kvar.
Samt ligg och stanna kvar.
Det gick mycket bättre.
Dock måste jag lära mig att inte kalla in henne
när hon ska sluta stanna kvar utan bara säga hopp
eller varsågod så att hon vet att hon kan röra sig igen...

VI har massor att träna på och läxan till nästa vecka är att hunden inte ska dra eller bromsa vid promenader samt inte nosa hela tiden. Även påbörja "gå fot" träningen om inte hunden är för mycket i trotsåldern ännu.
Men Grynet är inte riktigt där ännu...så vi ska träna på det.

Lekte med Kiwi efteråt och hon dominera över Grynet.
Riktigt roligt att se att lilla lilla Kiwi som är en urgo chiuahua
har makten över Grynet.
De leker så fint tillsammans och man ser glädjen i deras lek.
Antar att det var höjdpunkten på dagen för tjejerna.

Men vi ska vila i dag för Grynet är helt slut.'
Ville inte ens gå ut och göra behov nummer två efter maten
och det är inte likt henne.
Hon är ju för guds skull född med rak tarm.
Nu sover hon som en prinsessa så jag får väl bära ut henne på gräsmattan;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0