Kraniosacralbehandling.

Kraniosacral terapi fokuserar huvudsakligen på kroppens bindväv
och framför allt på störningar i det s.k. kraniosacrala systemet.
Störningar i detta system kan påverka andra system i vår kropp
och leda till olika kärl-, körtel- och neurologiska problem; ex.vis:

  • kronisk smärta
  • migrän
  • högt blodtryck
  • inlärningsproblem
  • kolik
  • syn-, hörsel- och talstörningar
  • smärtor och obehag efter infektionssjukdomar

Störningar i det kraniosacrala systemet kan också leda till,
eller vara en bidragande orsak till, muskel- och skelettproblem
i olika delar av kroppen.
Orsakerna till dessa störningar kan vara många,
ex.vis: förlossningsskador, olyckshändelser (såsom fall eller bilolyckor),
operativa ingrepp, meningitis, infektionssjukdomar och trauman.
Källa: www.lotuskliniken.se


BINDVÄVSMASSAGE

TEORI. Bindväven är en reparations- och stödjevävnad som finns i underhuden och som föbinder kroppens alla muskler och organ med varandra. Vid skador, långvariga spänningstillstånd och andra sjukdomstillstånd tätnar bindväven och blir mindre elastisk, vilket försämrar blodcirkulationen och näringsutbyte till cellerna.
   METOD. Med hand och fingrar töjer massören isär den bindväv som är förtätad och sitter fast. Hela kroppen kan behandlas men ryggen är viktigast. När den yttre bindväven masseras skickas reflexmässiga signaler även till den djupare inre bindväven. På så sätt ökar avspänningen och cirkulationen i hela kroppen, även om enbart vissa delar av kroppen behandlas. En bindvävsbehandling är behaglig och milt utrensande.
   Metoden är utvecklad av den tyska sjukgymnasten Elisabeth Dicke i samarbete med läkare.
www.darmainstitutet.se

Detta är behandlingen som jag var på i torsdags och som satte fart på hela min kropp, Kraniosacral terapi.
I dag är jag åter samma spända människa men jag höll mig avslappnad bra länge och mina axlar befann sig inte längre uppe vid öronen. Dock har vissa saker orsakat att de åter krupit uppåt igen som t.ex. arbetet med hästarna och den statiska och fruktansvärt obekväma ställningen jag har när jag pluggar. I allfall så var jag på behandling hos Carina Malmberg på Lotuskliniken i Falun. Hon tog emot väldigt lugnt och behagligt
och först gick vi igenom lite vad som hänt i mitt liv och vad jag vill ha hjälp med.
Därefter får jag lägga mig på rygg på en brits och får en filt ovanpå mig, sedan placerar hon en hand under min korsrygg och sedan en ovanpå min livmoder. Vad händer sedan? Jo hon håller händerna så en stund och man känner hur det rör sig i kroppen, magen börjar prata och skrika hej vilt... Hon går sedan från svanskotan och upp till hvuudet och hela tiden har jag en skum känsla i kroppen och för varje minut som går blir jag bara mer och mer avslappnad. Jag kan inte sätta fingret på vad det är men något händer i kroppen. Jag klev ut ur behandlingsrummet med axlarna bakåt och nedsänkta. En riktigt skön känsla och jag vill uppleva den igen. Magen satte igång ett himla arbete och mullrade hela kvällen. På natten fick jag sedan så ont i magen att jag knappt kunde sova mellan varven men efter ett och ett halvt dygn så blev det mycket bättre.

Dagen efter var jag helt sänkt och arbetet var en ren pärs att klara av.
Jag skulle nog faktiskt kunnat sovit ett helt dygn om jag ska vara helt ärlig
och det är kanske det jag ska göra nästa gång.
Tillåta kroppen att sova så mycket som den behöver,
Grynet kan ju vara hos mamma
eller något så att man inte behöver känna någon press heller.
Hmmm, ska tänka på´t. Men jag tror att med några behandlingar
så kan det nog ge en längre och mer ihållande effekt.
Jag hoppas och vill tro på det.
Jag berättar mer efter nästa behandling.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0