Gräsänder.

När jag var i Stockholm med sällskap
så satt vi på en restaurang och blickade ut över vattnet.
Alldeles utanför serveringen simmade några änder förbi.
Och vi började disskutera hon och hanar.
Om det är sant att hananden är grönfärgad och honan brunfärgad.
Jag hävdade besämt att fallet var så då jag fick lära mig det redan på lekis
när vi brukade gå och mata änderna
nere vid Ljustern i Säter.

Och nu har jag kollat upp det.
Jag har rätt till nästan alla 100 procent
dock är det så att hanänderna är brunfläckiga under en viss period under året
och det är sensommaren och tidiga hösten.
Resterande tid av året så är de så där snygga med sitt gröna huvud.

Gräsand - Anas platyrhynchos

Hanand.

Gräsand - Anas platyrhynchos

Hanand under sensommaren och tidiga hösten.


Gräsandsfamilj - Anas platyrhynchos

Honanden har samma färg året om
och här ovan har hon fyra små söta ungar med sig.

Bilderna har jag lånat från nedanstående länk 
där  jag även fann faktan om gräsänder.
Klicka här

Kommentarer
Postat av: Nina

...små söta dunbollar =)

2009-08-22 @ 11:50:33
URL: http://ninaludde.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0