Ångestattack.

Nu i kväll har jag haft en ångestattack light.
Jag tycker inte om det men kan inte göra så mycket när det väl händer.

Det började med att jag var trött och hade matat Grynet.
Vi skulle ut allihopa på kvällspromenaden och jag pratade lite med T.
Om sånt som jaga tycker är lite jobbigt i livet osv.

Var ute på gräsmattan och jag gömmer mig för lite för Grynet.
Då hittar hon mig men upptäcker att det ligger något mer
 spännande en bit bort och siktar in sig på det i stället.
Stoppar in det i munnen och det sista jag hinner se
är en lång plastfilms bit...dock hann jag aldrig få ur den ur hennes mun.

Nu startade hela grejen.

Jag blev rädd.
Kommer Grynet att bli sjuk?
Kommer plasten att komma ut den naturliga vägen eller operation?
Var det mitt fel då jag sprang och gömde mig där jag stod?

Alla mardrömsbilder spelades upp för mitt inre och
 jag blev rädd att förlora någon som jag älskar så mycket.

När vi kom in så googlade jag lite efter hundar som svalt plast och
 det visade sig att man kunde hitta massor av saker som hundar
har lyckats pilla i sig utan att ha blivit dåliga.
Det enda jag kunde hitta som gjort hundar sjuka var stenar,
inget om plast.
Självklart ska hon inte äta plast men nu är det bara och
hoppas att det kommer ut i morgon kväll
om det så ska ta en halvtimme att klämma ut det!

När jag läst om alla dessa incidenter så slappnade jag av lite grann
 och ångesten släppte lite mer.
Förmodligen kommer jag inte sova så många timmar i natt
men huvudsaken att lilltjejen mår bra och
i morgon kommer hon vara under nogrann uppsikt, så även i natt.

Kan inte förklara så bra hur mina attacker ser ut
men jag gråter väldigt mycket och andas hastigt.
Ett stort tryck över bröstet som gör det svårt att andas.
Mängder av hemska tankar far igenom huvudet och
 gör att tankarna skenar i väg till de värsta scenariona som tänkas kan.

Det jag har fått lära mig av Göran är att andas i fyrkant.
Dvs. att man andas in-håller andan-andas ut-håller....l
ika lång tid på var "del".
Och de fungerar bra.
Man balanserar i hjärnan och får lättare att slappna av.
Bra att ha som verktyg till vardags om man känner att tiden bara springer i väg
och stressen knackar på axeln.

Testa att andas i fyrkant.
Jag tycker att det fungerar mycket bra!!

Det är mycket mer som händer vid en ångest attack
men det är så svårt att sätta ord på det.
Sist jag hade en så hade jag varit på bio med T och sett Arn.
Lite hemska scener utlöste något inom mig som framkallde en attack.
Det slutade så illa att jag hamnade på akuten och
 fick hjälp av den gulliga personalen där att slappna av.

Tack och lov gick det bättre i dag!
Och jag lovar Er jag ska aldrig mer se på Arn igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0